Light + Building 2018: Inspiring tomorrow

20 oktober 2017

FRANKFURT – Van 18 tot 23 maart vindt in Frankfurt de vakbeurs Light + Building plaats. Zoals de naam al aangeeft gaat het hier om verlichting en bouwtechniek en de voortschrijdende interactie tussen deze twee gebieden. Een korte vooruitblik.

In vergelijking met andere vakbeurzen voor verlichting ligt de nadruk in Frankfurt meer op de technische kant dan op de esthetische, maar dat neemt niet weg dat de schoonheid van de armaturen en de lichtbundels die daar uit komen wel degelijk als belangrijke bezoekersmagneet wordt gezien. Niettemin is het centrale thema van Light + Building 2018 (de beurs vindt iedere twee jaar plaats) Connected-Secure-Convenient: alle bouwtechnieken in een woning of in een project moeten zoveel mogelijk met elkaar in verbinding staan en op elkaar kunnen reageren, dit alles dient zoveel mogelijk beveiligd te worden tegen cybercrime, brand en inbraak en het moet zo eenvoudig en comfortabel mogelijk kunnen worden bediend via apps. Het motto van de beurs blijft Inspiring tomorrow: inspiratie bieden voor het oplossen van de uitdagingen van morgen.

Het slimmer maken van het alledaagse leven en esthetiek en gezondheid in balans brengen zijn twee andere thema’s waar de beurs aandacht aan besteedt door middel van lezingen, panel discussies en speciale rondleidingen. Het eerste sluit mooi aan op het thema Convenient, bij het tweede moet men denken aan, bijvoorbeeld, licht therapie en de mogelijkheden om productiviteit te verhogen door de juiste lichtkleur en lichtintensiteit (speciaal bij nachtdiensten). Maar ook aan het ontwikkelen van vluchtroutes met noodverlichting. Beursmanager Maria Hasselman benadrukt de integratie van verlichting en bouwtechniek tijdens deze beurs: “Bedrijven komen als exposant ook met elkaar in contact tijdens deze beurs, wij spelen daar als organisatie een actieve rol in. Zo ontstaan uiteindelijk vernieuwende combinaties van de hardware, de verlichting zelf, en de software die de verlichting bestuurt en deze combineert en integreert met andere onderdelen van de bouwtechniek.”

De beurs trekt met name architecten, ingenieurs en lichtontwerpers aan als bezoekers, maar er zijn ook veel installateurs, groothandels en detaillisten te vinden in de hallen van het beurscomplex in Frankfurt. “Wat installateurs en onafhankelijke lichtontwerpers betreft, daar zijn er veel te weinig van in de markt. Niet alleen in Duitsland, maar overal in Europa. Nu de economie sinds een paar jaar weer aantrekt wordt dit pijnlijk duidelijk. Er is een grote behoefte aan jongeren die het vak van installateur of lichtontwerper willen beoefenen. Wij werken als Light + Building nauw samen met vakopleidingen en stimuleren studenten om de beurs te bezoeken”, aldus Hasselman. Over het internationale karakter van de beurs, bijna de helft van de bezoekers komt van buiten Duitsland en meer dan de helft van de 2.600 exposanten komt ook van voorbij de Duitse grenzen.

Human Centric Lighting (HCL) is het toverwoord bij de verlichting: het licht wordt zoveel mogelijk afgestemd op de behoefte van de individuele gebruiker. Er is de laatste tijd veel onderzoek gedaan naar de invloed van licht op de fysieke en geestelijke gesteldheid van mensen en de resultaten hiervan gaan we terugzien bij de nieuwe producten van verlichtingsfabrikanten, zo belooft de beursorganisatie. “Denk hierbij ook aan buitenverlichting, die steeds meer veiligheid, comfort en duurzaamheid moet combineren. Zoals beweging sensoren waarbij de straatverlichting uitschakelt wanneer er niemand is, maar ook aan het automatisch aan- en uitschakelen van lantaarnpalen bij donker weer en opklaringen.”

De snelle ontwikkelingen bij LED verlichting, energiezuinig verlichten, het terugdringen van lichtvervuiling, de reductie van de uitstoot van CO2 bij het produceren van armaturen, het recyclen van materialen en de invloed van licht op het terugdringen van dementie en Alzheimer. Het zijn slechts enkele voorbeelden van de grote rol die verlichting speelt in onze wereld. Tijdens Light + Building 2018 hopen de organisatie en de exposanten adviezen en antwoorden te kunnen geven met betrekking tot dit soort vraagstukken. Hasselman: “Er is wel eens gesuggereerd dat we nog meer de nadruk moeten leggen op de esthetiek in het aanbod van exposanten en dat we ook consumenten moeten toelaten tot de beurs. Dan schieten we ons doel voorbij en verliezen we onze identiteit. In 2020 bestaat de beurs 20 jaar, dat gaan we uitgebreid vieren. Voor deze 10e editie zijn al een miljoen toegangskaarten aangevraagd door de exposanten, dat zie ik als een bewijs van het succes van deze formule.”

Meer informatie: www.light-building.com